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Celso Bessa (sɛwsʊ bɛ:sa)

Prefiro construir pontes a muros

politics

Coded Bias, an examination of societal issues and artificial intelligence, is available on Netflix

8 abril, 2021 por Celso Bessa

Coded Bias (Shalini Kantayya, 2020) is a documentary examining at some of most pressing problems of our age, the nexus of societal issues like racism, genderism, ageism and several biases and machine learning and other forms of artificial intelligence. If you have the opportunity to watch it, please, do it. It is now available on Netflix.

Coded Bias trailer

A few days ago had the opportunity of a live streaming of the movie followed by a conversation Joy Buolamwini (author of Gender Shades, an influential research on racial bias and facial recognition technologies and co-founder of Algorithmic Justice League), Cathy O’neill (author of Weapons of Math Destruction), Ruha Benjamin (author of People’s Science and Race After Technology) and Zeynep Tufekci, and other incredible researchers and activists, in an online event promoted by the African American Policy Forum (AAPF).

Here are some bits of the movie and the conversation that I think are interesting or newcomers to this discussion:

  • The assimetry of the power (“who owns the fucking code”, Buolamwini) in the tech and data police making, gathering and implementation
  • The soundbite “data embbeds the past“
  • How there is no recourse or accountability most of deployed artificial intelligence and biometrics systems and services
  • How powerful Facebook (and other platforms for that matter) are. They could say to regulators or political candidates: “If i churn X voters to you, you don’t regulate me” (A paraphrase of what is actually said by Zeynep Tufekci.
  • Joy asking “who are the gatekeepers of the jobs” of the so-called 4th industrial revolution
  • Joy saying: “people assume if the machine says, it is correct.”
  • Kimberly Crenshaw highlighting how the law protect economic interests and the market by default.
  • Algorithms don’t object or whistleblow when a company,the government or other institution does something wrong [By the way: algorithms, models, automated systems and robots don’t discuss and can’t organize themselves to demand better working conditions and wages]
  • Ruha Benjamin and Joy discussing how there is great power in controlling the labelling and the decisions of using AI and how we need to create/change the language to highlight and reframe societal issues and related use of tech. [Which reminds of how the power of satire and parody for positive society change is understimated by some activists and parts of the academia]
  • Crenshaw drawing the attention to the importance of fighting for tech literacy and real accountability

As mentioned, If you have the opportunity to watch it, please, do it. It is now available on Netflix. And if you are interested in setting up a watch party and discuss the movie, let me know.

a website showing up a digital white face with some geometric shapes over it and the text about doing a watch party
Watch Party pages at the Coded Bias movie website

Arquivado em: blog Marcados com as tags: artificial intelligence, big data, Cathy O'neill, Coded Bias, Documentary, Gender Shades, Joy Buolamwini, machine learning, Netflix, politics, racism, Ruha Benjamin, Shalini Kantayya, society, Zeynep Tufekci

Investigação: exército de perfis falsos usados para influenciar eleições no Brasil

8 dezembro, 2017 por Celso Bessa

Como perfis falsos (fakes) são usados para influenciar eleições no Brasil. Boa matéria da BBC Brasil. Pena que pessoas em negação e mal-intencionadas vão continuar em negação mal-intencionadas.

via Além das Sombras

Exclusivo: investigação revela exército de perfis falsos usados para influenciar eleições no Brasil

As evidências reunidas por uma investigação da BBC Brasil ao longo de três meses sugerem que uma espécie de exército virtual de fakes foi usado por uma empresa com base no Rio de Janeiro para manipular a opinião pública, principalmente, no pleito de 2014.

A estratégia de manipulação eleitoral e da opinião pública nas redes sociais seria similar à usada por russos nas eleições americanas, e já existiria no Brasil ao menos desde 2012. A reportagem identificou também um caso recente, ativo até novembro de 2017, de suposto uso da estratégia para beneficiar uma deputada federal do Rio.

A reportagem entrevistou quatro pessoas que dizem ser ex-funcionários da empresa, reuniu vasto material com o histórico da atividade online de mais de 100 supostos fakes e identificou 13 políticos que teriam se beneficiado da atividade. Não há evidências de que os políticos soubessem que perfis falsos estavam sendo usados.

Fonte: BBC Brasil.


Site da BBC Brasil com ilustração de marionetes

Arquivado em: sociedade Marcados com as tags: Aécio Neves, Dilma Rouseff, elections, Eleições, Eleições 2018, fake news, fake profile, notícias falsas, perfis falsa, política, politics

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